شرح وظايف معاون مدرسه
-همكاري بامديرمدرسه واشتراك مساعي درانجام وظايف مربوطه .
-هم كاري باديگرمعاونان مدرسه درانجام وظايف مربوط .
-ايجادهماهنگي وتقسيم كاربراساس شرح وظايف باديگرمعاونان مدرسه باتوجه به نظرات مدير.
-تمهيدمقدمات وايجادامكانات لازم درزمينه ي اجراي برنامه هاي صبحگاهي وبرگزاري نماز جماعت ومراسم مذهبي ملي واقدام دررفع نارسائي هاوكمبودهاي احتمالي دراين زمينه .
-نظارت ومراقبت مستقيم برنحوه ي رفتاروحركات وطرزپوشش دانش آموزان درمدرسه وخارج
ازمدرسه درخصوص رعايت حجاب اسلامي براي دانش آموزان دخترونظارت بررعايت آن از سوي كاركنان ودانش آموزان .
-نظارت بر حفظ نظم امور مدرسه .
-هم كاري بامديرمدرسه درتنظيم جدول درسي هفتگي قبل ازشروع سال تحصيلي جهت نصب دركلاس وارائه به دبيران .
-كوشش وتلاش مستمردرجهت رعايت موازين اسلامي ازسوي كاركنان ودانش آموزان مدرسه و آشناكردن دانش آموزان بامسائل مذهبي واخلاقي وترغيب آنان دراين زمينه .
شناسايي دانش آموزاني كه ناهنجاري هاي رفتاري دارندواقدام درجهت رفع مشكلات آنان از طريق مراجع ذي ربط بااطلاع مديرمدرسه .
بررسي وثبت حضوروغياب كاركنان مدرسه ودانش آموزان دردفاترمربوط وارائه ي گزارش به مديرمدرسه ونيزاعلام به موقع حضوروغياب دانش آموزان به اولياء آنان .
-شركت درشوراهاوگروه هاي پرورشي آموزشي بانظرمديرمدرسه وهم كاري دراجراي برنامه هاو خط مشي هاي اجرائي مصوب .
-اتخاذتدابيرلازم براي اداره ي كلاس درغياب معلمان باهم كاري سايركاركنان واحدآموزشي .
هم كاري بامديرومعلمان درموردتجزيه وتحليل نتايج ارزشيابي ازنحوه ي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان واعلام مواردبه اولياء آنان درصورت لزوم .
-حضوردرمدرسه حداقل نيم ساعت قبل زاآغازكارروزانه وقبل ازحضوردانش آموزان ومادامي كه برنامه فعاليت هاي آموزشي ، پرورشي وجنبي درجريان است .
-ايجادهماهنگي وتقسيم كاربراساس شرح وظايف باديگرمعاونين مدرسه باتوّجه به نظرمدير .
-نظارت وهم كاري درامرثبت نام وتنظيم دفاترآمارواموال،امتحانات ونگهداري سوابق واسنادومدارك -تهيه وتنظيم گزارش هاي لازم ازوقايع واتفاقات جاري درمدرسه وارائه به مديرمدرسه .
-نظارت برحسن اجراي وظايف ديگركاركنان مدرسه وهم كاري باآنان درحسن اجراي برنامه ها .
مراقبت درحفظ نظافت ووضع بهداشتي وايمني مدرسه ودانش آموزان واعمال كوشش هاي مستمربه منظورپيش گيري ازبروزضعف وكمبوددراين زمينه هاوچاره جوئي نارسائي هادرهر موردوفراهم كردن موجبات كمك هاي اوليّه ودرمان درمواردلازم .
-مراقبت برفعاليت هاي آزاددانش آموزان درساعات تفريح ومواقع ديگرباكمك مربيان ومعلمان .
-نظارت بركاروفعاليت هاي خدمت گزاران(سرايداروديگرعوامل خدماتي مدرسه) .
-تهيه وتنظيم برنامه ي امتحانات وهم كاري دربرگزاري آن وثبت نمرات واعلام نتايج امتحانات دانش آموزان به اولياء آنان درموعدمقرر .
-معرفي دانش آموزان سال سوم براي امتحانات نهايي بانظرمديرمدرسه به اداره آموزش وپرورش.
-تهيه ي پيش نويس گزارش هاومكاتبات مربوط .
-به عهده گرفتن وظايف كادراداري مدرسه درغياب آنان برحسب مورد .
-انجام كليه ي امورمدرسه درغياب مديربراساس اختيارات تفويض شده .
-اقدام به ايجادمحيطي كاملاً مساعدبراي رشدفضايل اخلاقي براساس ايمان به خداوتقوي وشكوفا- شدن استعدادهاوپيش گيري ازنفوذآفات فكري واخلاقي .
-هم كاري لازم درزمينه ي ارسال به موقع نمرات امتحاني وپرونده ي تحصيلي دانش آموزان انتقال يافته پس ازبررسي وكنترل واطمينان ازصحت مندرجات آن .
-نظارت وهم كاري ومراقبت دراستفاده ازوسايل كارگاهي وآزمايشگاهي وكمك آموزشي وثبت
فعاليت هاي انجام شده ازسوي معلمان دردفاترمربوط واعمال ميزان پيشرفت فعاليت معلمان در
ارزشيابي دراين زمينه .
-تهيه ي نمون برگ صورت جلسات مربوط به برگزاري امتحانات نوبت دوم .
-حضوردرمدرسه دركليه ي اوقات رسمي طول سال تحصيلي وتعطيلات فصلي طبق مقررات ودستور العمل هاي صادره ازسوي وزارت آموزش وپرورش .
-پاسخ گويي به سوالات مراجعه كنندگان درارتباط باامورمربوط .
-انجام سايرامورارجاعي مربوط عنداللزوم .
شرح وظایف مربیان پرورشی مدارس
شاغل این پست با رعایت اصول وموازین شرعی وقانونی زیر نظر معاون پرورشی وتربیت بدنی مدرسه عهده دار وظایف ذیل می باشد:( در مدارسی که معاون پرورشی وتربیت بدنی تعلق نمی گیرد مربی پرورشی زیر نظر مستقیم مدیر وظایف معاون پرورشی وتربیت بدنی را عهده دار خواهد بود
1- برنامه ریزی با تکیه بر روشهای نوین پرورشی مبتنی برساحتهای پرورشی به منظور ایجاد فرصتهای مناسب در مدارس
2- تهیه وتدوین برنامه سالانه وتقویم اجرایی آن.
3- برگزاری واقامه نماز جماعت با مشارکت فعال دانش اموزان وسایر کارکنان مدرسه.
4- همکاری هماهنگی وتعامل با مدیروسایر همکاران اموزشی وپرورشی مدرسه برای انجام وظایف محوله درچارچوب پست مورد تصدی.
5- همکاری بامدیر ومعاون پرورشی تربیت بدنی مدرسه در خصوص اولویت بندی وتدوین برنامه ها وپیش بینی منابع مورد نیاز فعالیتهای تربیتی با توجه به نیازها و ویژگی های دانش اموزان جهت ارائه وتصویب درشورای مدرسه .
6- همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه وسایر همکاران در تهیه برنامه های فوق برنامه دانش اموزان (اردوها؛ بازدید ها نشستهای دانش اموزی؛ مسابقات و....)و پیشنهادبه مدیر مدرسه جهت انجام مراحل قانونی واخذ مجوز های مورد نیاز وتامین منابع لازم
7- تقویت حس مسئولیت پذیری دانش اموزان در برابر خود ودیگران از طریق مشارکت آنان در فعالیت های مختلف .
8- پیش بینی راههای مختلف تشویق دانش اموزان برای درک حفظ ارزشهای اسلامی –میهنی بگونه ی متعادل در کنار یکدیگر.
9- کوشش در جهت حفظ ارتباط وتعامل مطلوب معلم ودانش اموز به منظور حفظ ارزشهای معلم وشاگرد .
10- آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات ومصادیق آن( اینترنت؛ نرم افزارهایofficm و....) وفناوریهای نوپدید
11- ایجاد وتحکیم ارتباط عاطفی وصمیمی با دانش آموزان به منظور تقویت ارزشهای اخلاقی؛ مذهبی وپیشگیری از آسیبهای رفتاری واجتماعی
12- تدریس درس پرورشی وسایر دروس مرتبط طبق دستور العمل های صادره از سوی معاونت پرورشی وتربیت بدنی در دوره راهنمایی ومتوسطه
13- ارتباط مستمر با والدین ومعلمان به منظوررشد وشکوفایی متعادل استعدادهای علمی فرهنگی؛ ورزشی دانش آموزان
14- پیگیری فعالیتهای پرورشی ومشکلات تربیتی دانش اموزان در خارج از مدرسه با هماهنگی مدیر یامعاون پرورشی وتربیت بدنی
15- بررسی وشناسایی مسائل ومشکلات تربیتی دانش اموزان با همکاری دیگر عوامل مدرسه وارجاع دانش اموزان نیازمند به خدمات راهنمایی ومشاوره به هسته ها ومرکز مشاوره در مناطق .
16- تهیه وتدوین گزارشهای مستمر عملکردی به صورت تحلیلی وکیفی در زمینه فعالیت های تربیتی وارائه ان به مسئول بلافصل در چا چوب پست مورد تصدی .
17- ارتقا سطح دانش اموزان ومهارت مورد نیاز بهصورت فردی (خود –ارتقایی)شرکت در دوره های اموزش ضمن خدمت به منظوراشنایی با شیوه های نوین وبهینه فعالیت های پرورشی .
18- تشویق دانش اموزان جهت عضویت وشرکت فعال وموثر در شوراها مجامع کمیته ها وجلسات مرتبط با برنامه ها وفعالیت های تربیتی وتحصیلی
19- استفاده بهینه از امکانات تجهیزات ووسایل برای انجام فعالیتهای پرورشی دانش اموزان وپیش بینی کمبود های احتمالی
20- جلب مشارکت فعال همکاران دانش اموزان واولیا در برنامه ریزی واجرای مطلوب برنامه ها .فعالیت پرورشی با استفاده از ظرفیت ها (شورا؛ بسیج وسایر تشکل های دانش اموزی )
21- انجام سایر امور مربوط عند الزوم
شرح وظایف معاون پرورشی وتربیت بدنی مدرسه
شاغل این پست با رعایت اصول وموازین شرعی و اسلامی زیر نظر واحد اموزشی عهده دار وظایف ذیل می باشد
1- برنامه ریزی ،سازماندهی ،هدایت وارزیابی وپی گیری اجرای فعالیت های پرورشی وتربیت بدنی مدرسه
2-تهیه وتدوین برنامه سالانه وتقویم اجرایی فعالیت های پرورشی وتربیت بدنی مدرسه با همکاری دبیر یا مربی ذیربط بر اساس سیاستهای ابلاغی؛ نیاز سنجی ومشورت با مدیر مدرسه؛ وارائه آن به شورای مدرسه برای تصویب
3- هماهنگی وارتباط منظم با مسئولان ذیربط اداری وحضور در جلسات وهمایش های حوزه پرورشی وآموزشی
4- نظارت بر حسن اجرای اقامه نماز جماعت؛ فعالیتهای قرآنی وتعلیم شعائر دینی وانقلابی در مدرسه با استفاده از ظرفیت تشکل های دانش آموزی وشورای دانش آموزان مدرسه
5- تعامل با معلمان داوطلب برای ایفای نقش فعال ترپرورشی آنان در داخل وخارج مدرسه ونیز هماهنگی با معلمان پیشکسوت با هدف بهره گیری از همکاری آنان برای تعمیم فعالیتهای پرورشی در چارچوب با ساحتهای تربیتی
6-نظارت براجرای شیوه نامه ؛ بخشنامه ها ودستورالعمل های حوزه پرورشی وتربیت بدنی؛ سلامت ومشاوره امور تربیتی وتحصیلی
7- نظارت برحسن اجرای برنامه ها وفعالیتهای پرورشی ومراسم آغازین؛ مناسبتها وایام الله
8- نظارت برکارکرد مربیان پرورشی؛بهداشت ؛مشاوره؛ کتابدار وکارکرد فوق برنامه معلمان تربیت بدنی و تشکل ها وشورای دانش آموزی
9- تهیه وتنظیم گزارش ازعملکرد پرورشی مدرسه برای مدیریت شهرستان؛ منطقه با رویکرد تحلیلی وارزیابی کیفی براساس بخشنامه ها ؛ شیونامه های و...... مربوطه
10-اهتمام به ارتقای سلامت دانش آموزان وورزش همگانی با همکاری معلمان بر مربیان ذیربط بر اساس بخشنامه های مربوطه
11- تسهیل زمیته های شناسایی دانش آموزان مستعد در زمینه های مختلف تربیت بدنی علمی فرهنگی هنری و... با همکاری مربیان پرورشی تربیت بدنی ویگر عوامل آموزشی وایجادبستر مناسب در جهت بهره گیری حمایت وپشتیبانی از آنها با هدف تسریع مراحل رشد وشکوفایی استعدادهابر اساس دستو العمل های مربوطه
12- برنامه ریزی درغنی سازی اوقات فراغت دانش آموان در راستای توسعه وتقویت خلاقیت؛ استعدادهای با لقوه ومها رتهای فردی با اجتماعی آنان با همکاری سازمان دانش آموزی وسایر تشکل های دانش آموزی
13- همکاری برای راه اندازی تشکل های دانش آموزی مصوب در مدرسه ونظارت وهماهنگی فعالیت های آنان بر اساس ضوابط ومقرارت مربوطه
14- حضور فعال وموثر در شورای مدرسه ونظارت وپیگیری بر حسن اجرای مصوبات این شورا در رابطه با امور پرورشی؛ تربیت بدنی؛ مشاوره امور تربیتی وتحصیلی و سلامت دانش آموزان
15- پی گیری ونظارت برحسن اجرا ی برنامه های خدمات راهنمایی ومشاوره سازگاری تحصیلی وشغلی وفرایند هدایت تحصیلی دانش اموزان
16- برنامه ریزی ونظارت در زمینه برنامه های ارتقای سطح بهداشت روان؛ شادی ونشاط دانش آموزان وطرح پیشگیرانه ومحیطی با نشاط در مدرسه با بهره گیری از کلیه عوامل؛ امکانات ومولفه های موثر در درون وبرون مدرسه
17- نظارت برکیفیت برنامه های آموزش خانواده وبرنامه ریزی به منظور تعامل وارتباط سازنده ب اولیاء به طور فردی وانجمن اولیاء ومربیان در راستای تقویت مبانی تربیتی
18- نظارت بر کیفیت تدریس دروس پرورشی با توجه به بخشنامه های مربوطه
19- کوشش در جهت ارتقای سطح علمی ومهارتی؛ با شرکت فعال خود وسایر مربیان مرتبط با حوزه پرورشی وتربیت بدنی در دوره آموزشی؛ سمینارهای علمی( خودارتقایی)و0000
20- آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات ومصادیق آن( اینترنت؛ نرم افزارهایofficm و....) همچنین آسیبهای اجتماعی نوپدید به منظور آشنا ساختن و توانمند سازی دانش آموزادر مواجهه صحیح با آنها
21- تقویت حس مسئولیت پذیری دانش آموزان در برابر خود ودیگران
22- تشویق دانش اموزان به درک حفظ ارزشهای میهنی اسلامی بگونه ی متعادل در کنار یکدیگر
23- تلاش درجهت ایجاد زمینه های تلفیق فعالیتهای تربیتی ودرک آنها از سوی معلمین ودانش آموزان به ویژه در دروس که امکان پتانسیل های پرورشی بیشتری دارند؛همچون تربیت بدنی؛هنر آزمایشگاه و000000
24- کوشش در جهت حفظ ارتباط وتعامل مطلوب معلم ودانش آموز به منظور حفظ ارزشهای معلم وشاگرد
25- انجام سایر امور ارجاعی وعند اللزوم در چار چوب پست مورد تصدی
شرح وظايف معاون فن آوري آموزشي
-همكار وتعامل با مدير وساير معاونين درفراهم سازي زمينه لازم جهت تحقق بخشيدن به اهداف مصوب دوره يا دوره هاي تحصيلي با همكاري ومشاركت كاركنان ، دانش آموزان واولياي آنها و با بهره گيري از امكانات و ظرفيت هاي داخل وخارج از مدرسه
-همكاري با ساير معاونين وكاركنان آموزشگاه در جهت بهبود امور وافزايش بهره وري درمدرسه
- ايجاد محيطي آموزنده و پرورش دهنده براي شكوفا شدن استعداد هاي مختلف دانش آموزان متناسب با تفاوت هاي فردي آنها
- همكاري در تهيه وتنظيم برنامه هفتگي بر اساس جدول مواد درسي برنامه مصوب ومنطبق با دوره يا دوره هاي تحصيلي مربوط وسازماندهي نيروي انساني بر اساس ضوابط ومتناسب با برنامه ها
- همكاري جهت برنامه ريزي به منظور جلب مشاركت معلمان وساير كاركنان مدرسه براي ايفاي نقش تربيتي
- همكاري در مراقبت بر نحوه رفتار وكردار وحضور وغياب دانش آموزان بر اساس آيين نامه انضباطي مصوب
- تلاش درايجاد هماهنگي بين عوامل انساني مدرسه در اجراي صحيح وبه موقع برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي براساس ضوابط ومقررات
- همكاري در نظارت بر حسن انجام فعاليت ها وظايف كاركنان مدرسه وارزشيابي مستمر از عملكرد آنها براساس ضوابط ، همچنين شناسايي كاركنان كوشا ، ساعي ، فعال و شايسته با همكاري ساير كاركنان ومعرفي به مدير به منظور تقدير وتشويق آنها
- همكاري در بــرنامه ريزي ، نظارت واجراي فعاليت هاي عمومي و فراگير مدرسه نظير مـراسم آغازين ، مناسبت ها ، ايام ا. . . ، نماز جماعت ، فعاليت هاي قرآني و گروهي ومسابقات فرهنگي ، هنري و ورزشي ، بازديد واردوهاي آموزشي و پرورشي
- همكاري در تامين شرايط مناسب بهداشتي ( عمومي ، فردي ومحيطي ) وايمني دانش آموزان و كاركنان مدرسه واقدام در جهت پيشگيري از بيماريها ، سوانح و حوادث احتمالي ومقابله با آنها ونيز مراقبت از تغذيه ميان وعده دانش آموزان
- همكاري درايجاد تعامل بين كاركنان ، دانش آموزان واولياي آنها به منظور توسعه مهارتها ي زندگي مبتني بر اخلاق و رفتار اسلامي
- توسعه مهارتهاي حرفه اي خود و شركت در دوره هاي آموزشي و پرورشي ، گردهمايي ها ، جشنواره ها و جلسات مرتبط وهمكاري در جهت شركت كاركنان مطابق ضوابط ومقررات
- همكاري در تهيه وتنظيم واجراي برنامه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ، تربيتي وانضباطي ونيز حضور وغياب دانش آموزان با همكاري ساير كاركنان ومعلمان واطلاع رساني به موقع به اوليا ء و دانش آموزان
- ايجاد تعامل با ساير كاركنان مدرسه ومراقبت بر اجراي صحيح وظايف آنان
- حضور فعال در مدرسه قبل از آغاز به كار روزانه ومادامي كه برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي و پرورشي در جريان است وخارج شدن از آن پس از خروج تمامي دانش آموزان از مدرسه مطابق با ضوابط
- همكاري در برنامه ريزي جهت تشكيل جلسات مرتبط ( گروه هاي آموزشي و شوراهاي مدرسه ، انجمن اولياء شوراي معلمان و شوراي دانش آموزي و . . ) وزمينه سازي براي حضور فعال اعضاء
-همكاري در آماده سازي فضا وتجهيزات قبل از آغاز سال تحصيلي وهمچنين برنامه ريزي ونظارت بر تجهيز وتوسعه مدرسه ، وحفظ ونگهداري اموال ، فضاها وتجهيزات آموزشي و پرورشي
-همكاري در برنامه ريزي وثبت نام و سازماندهي دانش آموزان مطابق ضوابط ومقررات مربوط
-همكاري جهت مراقبت برتهيه وتنظيم دفاتر رسمي مدرسه و مدارك پرسنلي كاركنان برابر مقررات ودر زمان مقرر
-اجراي بخشنامه ها دستورالعمل ها ، آيين نامه ها ، شيوه نامه ها و . . . ارجاعي از سوي مدير در چار چوب وظايف محوله
-تهيه وتنظيم گزارش هاي لازم در خصوص فعاليت هاي مدرسه با همكاري ومشاركت عوامل مربوط وارائه به مدير
-تحويل اسناد و صورت اموال و وسايل مربوطه ( سايت رايانه ، آزمايشگاه و كارگاه ) در صورت تغيير سمت به مسئول مربوط طبق مقررات
-همكاري در تهيه ، بررسي وتوزيع كتب ، نشريات ، رسانه هاي ديداري وشنيداري مطابق ضوابط
-پاسخگويي واطلاع رساني به موقع به والدين ، دانش آموزان ، كاركنان و ساير مراجعين به مدرسه برابر ضوابط ومقررات
-بررسي ، مطالعه ، تحقيق و پژوهش به منظور كسب مهارتهاي لازم وارتقاي علمي جهت ارائه راهكارهاي مناسب در زمينه شغل مورد تصدي
-ساماندهي ونظارت بر عملكرد تجهيزات حرارتي و برودتي ، ايمني وامنيتي ، روشنايي ، الكتريكي ، الكترونيكي و مكانيكي سايت رايانه ، كارگاه و آزمايشگاه مدرسه و ارائه گزارش لازم به مدير در جهت رفع نقايص موجود وافزايش ضريب ايمني آنها به منظور حفاظت از اموال دولتي و جلوگيري از وقايع احتمالي
-نظارت بر وضعيت رايانه ها ، سرور وساير تجهيزات موجود در سايت رايانه وتلاش در رفع عيوب موجود در سيستم ها و ارائه گزارش به مدير در خصوص رفع عيب هايي كه نياز به حضور كارشناس مربوطه را دارد .
-همكاري با مدير در خريد تجهيزات سايت رايانه
-تهيه ونگهداري دفتر ثبت خلاصه فعاليت هاي سايت رايانه كه توسط معلمين ودانش آموزان صورت مي پذيرد
-تهيه وتنظيم تقويم اجرايي از فعاليت ها ووظايف محوله به منظور افزايش بهره وري
-تهيه پيش نويس ومكاتبات و گزارش هاي لازم
-انجام ساير امور ارجاعي در صورت لزوم
-همكاري در تهيه برنامه هاي سالانه آموزشي با رعايت ضوابط از طريق مشاركت اولياء ، كاركنان ، دانش آموزان
- همكاري در تجزيه وتحليل نتايج ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ، تربيتي و انضباطي ونيز حضور وغياب دانش آموزان با همكاري ساير كاركنان ومعلمان واطلاع رساني به موقع به اولياء ودانش آموزان
- پاسخگويي واطلاع رساني به موقع به والدين ، دانش آموزان ، كاركنان وساير مراجعين به مدرسه برابر ضوابط ومقررات
همكاري با كاركنان آموزشگاه در جهت بهبود امور و افزايش بهره وري در مدرسه
شرح وظايف معلم
شاغل اين پست بارعايت موازين شرعي واسلامي ومطابق مقررات اداري ومالي زير نظرمدير مدرسه عهده داروظايف مشروحه زيرخواهدبود :
<<- كوشش و اهتمام در به وجود آوردن محيطي كاملاً آموزنده و پرورش دهنده دركلاس منطبق با موازين و معيارهاي اسلامي به طوري كه زمينه ي شكوفاشدن استعداد هاي فطري وخدا دادي دانش آموزان ازهرجهت فراهم باشد .
-نظارت كامل بررفتاروكرداردانش آموزان وارشادآنان باتوجه به اصول وشيوه هاي تربيتي اسلامي.
-كوشش درايجادروحيه ي نظم وترتيب ودقت وهم كاري وتعاون دردانش آموزان وعلاقه مند نمودن آنان به تحقيق وتفحص .
-اجراي برنامه هاي آموزشي-پرورشي مصوب(تدريس به موقع كليه ي موادبرنامه طبق جدول ساعات كارهفتگي(تقويم اجرائي) وزمان بندي سالانه واهتمام دربهبودكيفيت آموزشي ازطريق به كارگرفتن شيوه وروش جديدتدريس بااستفاده ازوسايل كمك آموزشي وتهيه ي طرح درس ) .
-گروه بندي دانش آموزان به منظورپيشرفت تحصيلي آنان تادانش آموزاني كه به عللي پيشرفت
تحصيلي مناسب نداشته اندبتوانندازدانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بهره مندبشوند .
-برقراري حفظ نظم دركلاس .
-آماده كردن وسايل لازم براي تدريس وتشريح دركلاس درس متناسب باموضوعات درسي .
-مطالعه ي مداوم درزمينه ي آخرين روش هاي تدريس وكتب تربيتي وعلمي به منظوربالابردن سطح آگاهي هاومهارت هاي شغلي .
-مشخص نمودن تمرينات وبرنامه ها(تكاليف)يي كه لازم است دانش آموزان جهت تفهيم بهتر دروس درمنزل انجام دهند .
-رسيدگي مستمربه تكاليف وفعاليت هاي انجام شده جهت بهبودكارآنان .
-حضوربه موقع دركلاس واهتمام دربالابردن كيفيت كارتدريس بااستفاده ازروش هاي جديدبا توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان .
-بررسي ريزموادوكتب درسي وارائه ي پيشنهادهاي مناسب درجهت رفع نقايص احتمالي .
-توجه به وضع بهداشتي دانش آموزان وهم كاري بامسئولين دراين زمينه .
-شركت دركلاس هاي كارآموزي وبازآموزي كه ازطرف مسئولين آموزش ضمن خدمت و اداره ي آموزش وپرورش منطقه ابلاغ مي گردد .
-فراهم كردن موجبات ارزشيابي به موقع ازپيشرفت تحصيلي دانش آموزان وتجزيه وتحليل نتايج آنان . وشناسايي علل پيشرفت ياعدم پيشرفت تحصيلي وسعي درتقويت نقاط قوت واتخاذتدابيرلازم جهت رفع نقاط ضعف يادگيري دانش آموزان .
< انجام ارزشيابي هاي تشخيصي،تدريجي وپاياني برابرآيين نامه هاودستورالعمل هاي مربوط .
-دقت برامتحانات شفاهي وعملي دانش آموزان .
-تصحيح دقيق اوراق امتحاني دانش آموزان درهرنوبت (داخلي) انتقال وثبت نمرات امتحاني درليست معلم وتسليم ريزنمرات به دفترمدرسه ظرف مدت مقرروبرابردستورالعمل هاي مربوط .
-تبادل نظربامعلمان ومشاوران راهنماوشركت درشوراهاي آموزشي-پرورشي مدرسه وگردهمائي هاو ارائه ي پيشنهادهاي لازم
-شركت فعالانه درگروه هاي آموزشي مربوط وتبادل نظرباسايرهمكاران دراجراي بهتربرنامه هاي درسي وارائه ي پيشنهادهاي لازم .
<< هم كاري وتبادل نظربااولياءدانش آموزان درمواردلازم به منظورآگاهي ازوضع رفتارو تحصيلات دانش آموزان وراهنمائي خانواده هابراي چاره جوئي دشواري هاومسائل تحصيلي دانش آموزان بااطلاع مديرمدرسه .
-رسيدگي مرتب به كيفيت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان وثبت نمرات آنان براساس مفادآيين نامه امتحانات .
-انجام آزمايش هاوكارهاي عملي لازم باتوجه به محتواي كتب درسي مربوط .
-ثبت خلاصه اي ازآزمايش هاي انجام شده ونتايج آن توسط دانش آموزان يامعلم دردفترمربوط .
<-دقت ومراقبت دروضع پوشش دانش آموزان وتذكرلازم به آنان دراين زمينه .
-شركت فعال درجلسات شوراي معلمان واظهارنظروارائه ي پيشنهادهاي لازم .
<<-توجه لازم موردي به دانش آموزاني كه دريادگيري نارسائي هايي دارندوياديرآموزهستند .
<<<-سعي درشناسائي ناهنجاري هاي رفتاري ونارسائي هاي اخلاقي ومشكلات خانوادگي دانش آموزان وهم كاري بامديروديگرمسئولين واوليا درجهت اصلاح مشكل آنان .
-هم كاري ومساعدت لازم بامسئولين وحضوربه موقع درمدرسه درجريان برگزاري امتحانات داخلي ويانهائي كه به عنوان ناظر،مراقب يامسئول حوزه معرفي مي گردند .
-رسيدگي مرتب به حضوروغياب دانش آموزان وارائه ي گزارش هاي لازم به اولياء مدرسه .
-هم كاري درتشكيل وتنظيم پرونده هاي تحصيلي دانش آموزان .
-انجام سايرامورارجاعي مربوط .
شرح وظایف معاون اجرایی
معاون اجرايي : شاغل اين پست با رعايت اصول و موازين شرعي و اسلامي تحت نظارت مدير عهده دار وظايف ذيل مي باشد :
-همكاري و تعامل با مدير و ساير معاونين در فراهم سازي زمينه لازم جهت تحقق بخشيدن به اهداف مصوب دوره يا دوره هاي تحصيلي با همكاري و مشاركت كاركنان ،دانش آموزان و اولياي آنها و با بهره گيري از امكانات و ظرفيت هاي داخل و خارج از مدرسه .
-ايجاد محيطي آموزنده و پرورش دهنده براي شكوفا شدن استعدادهاي مختلف دانش آموزان متناسب با تفاوت هاي فردي آنها .
-همكاري در برنامه ريزي به منظور جلب مشاركت معلمان و ساير كاركنان مدرسه براي ايفاي نقش تربيتي .
-همكاري در ايجاد هماهنگي بين عوامل انساني مدرسه جهت اجراي صحيح و به موقع برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي بر اساس ضوابط و مقررات .
-همكاري در جهت حسن انجام فعاليت ها و وظايف كاركنان مدرسه و ارزشيابي مستمر از عملكرد آنها بر اساس ضوابط ، همچنين شناسايي كاركنان كوشا ، ساعي ،فعال و شايسته با همكاري ساير كاركنان و معرفي به مدير به منظور تقدير و تشويق آنها .
-همكاري در برنامه ريزي ،نظارت و اجراي فعاليت هاي عمومي و فراگير نظير مراسم آغازين ،مناسبت ها ، ايام ا... ، نماز جماعت ، فعاليت هاي قرآني و گروهي و مسابقات فرهنگي ،هنري و ورزشي ، بازديدها و اردوهاي آموزشي و پرورشي .
-توسعه مهارت هاي حرفه اي خود و شركت در دوره هاي مربوط ،گردهمايي ها ، جشنواره ها و جلسات مرتبط مطابق ضوابط و مقررات .
-همكاري در تهيه ، تنظيم و اجراي برنامه ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و امتحانات و استخراج نتايج آن و اطلاع رساني به موقع به اوليا و دانش آموزان جهت ارائه به مدير .
-تجزيه و تحليل نتايج ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ، تربيتي و انضباطي و نيز حضور و غياب دانش آموزان با همكاري ساير كاركنان و معلمان و اطلاع رساني به موقع به اوليا و دانش آموزان .
-همكاري در ايجاد زمينه براي بهبود وضعيت دانش آموزاني كه دچار افت تحصيلي ، ناهنجاري هاي رفتاري – اخلاقي، نارسايي هاي جسماني و مشكلات خانوادگي مي با شند ، با حفظ اصل رازداري و در صورت لزوم معرفي آنها به مدير جهت اقدامات مقتضي .
-مراقبت و رسيدگي به حضور و غياب كاركنان اداري و آموزشي و اتخاذ تدابير لازم براي انجام وظايف آنها در غياب ايشان با همكاري ساير كاركنان .
-حضور فعال در مدرسه قبل از آغاز كار روزانه و مادامي كه برنامه ها و فعاليت هاي آموزشي و پرورشي در جريان است و خارج شدن از آن پس از خروج تمامي دانش آموزان از مدرسه مطابق با ضوابط .
-همكاري در برنامه ريزي جهت تشكيل جلسات مرتبط ( گروه هاي آموزشي و شوراهاي مدرسه ، انجمن اوليا و مربيان ،شوراي معلمان و شوراي دانش آموزي و ... ) و زمينه سازي براي حضور فعال اعضا و نيز نگهداري سوابق و صورت جلسات مربوط .
-همكاري با مدير در آماده سازي فضا و تجهيزات قبل از آغاز سال تحصيلي و همچنين برنامه ريزي و نظارت بر تجهيز ، توسعه و حفظ و نگهداري اموال ،فضاها و تجهيزات آموزشي و پرورشي .
-برنامه ريزي ، ثبت نام و سازماندهي دانش آموزان مطابق ضوابط و مقررات مربوط .
-تهيه و تنظيم دفاتر رسمي مدرسه و مدارك پرسنلي كاركنان برابر مقررات و در زمان مقرر .
-اطلاع رساني و اجراي بخشنامه ها ،دستورالعمل ها ، آيين نامه ها ، شيوه نامه ها و ... ارجاعي از سوي مدير در چارچوب وظايف محوله .
-تهيه و تنظيم گزارش هاي لازم در خصوص فعاليت هاي مدرسه يا همكاري و مشاركت عوامل مربوط جهت ارائه به مدير .
-تحويل اسناد و دفاتر امتحانات و صورت اموال و وسايل مدرسه در صورت تغيير سمت به مسئول مربوط طبق مقررات .
-پاسخگويي و اطلاع رساني به موقع به والدين ،دانش آموزان ، كاركنان و ساير مراجعين برابر ضوابط و مقررات .
-انجام كليه امور مربوط به كار با سامانه هاي الكترونيكي ( بكفاي تحت وب ، دانش آموزي و ... )
-انجام ساير امور ارجاعي مربوط در صورت لزوم .
شرح وظايف مدير مدرسه
1-وظايف آموزشي وپرورشي
-كليه كارهاواقداماتي كه درمحيط مدرسه انجام مي پذيردزيرنظرمديرمدرسه خواهدبودومديرمدرسه ازنظرحسن اجراي
امورپرورشي،آموزشي واداري درمقابل اداره ي آموزش وپرورش منطقه مسئوليت تام داردوظايف اوبه شرح زير مي باشد
- رعايت دقيق موازين اسلامي وشرعي درانجام وظايف مربوطه .
- نظارت برحسن اجراي برنامه هاوفعاليت هاي فوق برنامه ومراقبت درپيشرفت امورآموزشي – پرورشي واداره ي مدرسه برمبناي برنامه هاي مصوب .
- هدايت وهمكاري باكاركنان آموزشي،پرورشي واداري درحسن اجراي برنامه هاووظايف مصوب وراهنمائي آنان درجهت هماهنگ ساختن فعاليت هاي روزانه ونيل به كيفيت مطلوب جريان كارآموزشي-تربيتي واداره ي مدرسه .
-تشكيل شوراها(حداقل ماهانه) به ويژه شوراي معلمان وگروه هاي آموزشي-پرورشي ونظارت مستقيم برفعاليت آنان ازطريق شركت مستمردرجلسات مربوط وارسال پيشنهادهاي ارائه شده به اداره ي متبوع جهت اقدام لازم - تشكيل جلسات عمومي اولياء دانش آموزان وكلاس هاي آموزش خانواده براي آنان .
- اقدام به تشكيل انجمن اولياومربيان وكوشش درجلب مشاركت اولياء دانش آموزان درانجام امورواحدآموزشي وتشكيل جلسات وانجام فعاليت هاي مربوط به آن برطبق اساسنامه ودستور- العمل هاي صادره ازطرف وزارت آموزش وپرورش ونظارت برحسن اجراي وظايف انجمن .
- حضوردركلاس درس معلمان ومربيان ومشاهده ي روش كاروتدريس آنان ومشاوره براي اصلاح پيشبردروش ها .(راهنمايي ازطريق گروه هاي آموزشي ) .
- دعوت ازروحانيون وصاحب نظران واساتيدمتعهدوآگاه به مسائل تعليم وتربيت به منظورانجام مشاوره وراهنمائي وايجادهماهنگي بين اولياومربيان دراجراي شيوه هاي تربيتي وارتقاءفكري، علمي وايمان كاركنان مدرسه باهماهنگي منطقه ذي ربط .
- بررسي وشناسايي معلمان ومربيان وديگركاركنان مدرسه كه نيازمندبه دوره هاي بازآموزي و كارآموزي هستندومعرفي آنان
به اداره ي متبوع جهت اقدام لازم .
- كوشش وتلاش مستمردرجهت رعايت موازين اسلامي ازسوي كاركنان ودانش آموزان وآشنا كردن دانش آموزان بامسائل مذهبي واخلاقي وترغيب آنان دراين زمينه .
-شركت فعال دردوره هاي كارآموزي وگردهمائي ها،جلسات پرورشي-آموزشي واداري كه ازطرف آموزش وپرورش وسازمان هاي مربوط تشكيل مي شودوكوشش دربهره گيري ازنتايج بررسي ها براي بهبودامورآموزشي،پرورشي واداري مدرسه ازطريق طرح مسائل مربوط در شوراهاي معلمان ومربيان وديگركاركنان .
- نظارت بررفتاروروابط دانش آموزان وكاركنان مدرسه واتخاذروش هاوتدابيري كه هم كاري و هماهنگي صميمانه بين آنان رافراهم آورد .
- كسب اطلاع مستمرودقيق ازپيشرفت ياعقب ماندگي تحصيلي دانش آموزان وهم كاري وتبادل نظربااولياوراهنمائي آنان جهت نيل به پيشرفت كارمدرسه ورفع دشواري ها .
- ابلاغ كتبي نتايج امتحان دانش آموزان واعلام نظريات معلمين واولياءدانش آموزان به منظوربررسي علل رشدياافت تحصيلي .
- كوشش درگسترش فضاي مدرسه وتجهيزآن به نمازخانه،سالن سخنراني،كتاب خانه،كارگاه و آزمايشگاه ووسايل ورزشي،بهداشتي ووسايل آموزشي،پرورشي ديگربابهره گيري ازهم كاري وخدمات فكري واجرائي اولياوانجمن اولياومربيان وافرادخيّر .
.- نظارت ومراقبت دراستفاده ازوسايل كارگاهي وآزمايشگاهي وكمك آموزشي وثبت فعاليت هاي انجام شده ازسوي معلمان دردفاترذي ربط واهتمام درآماده نگه داشتن تجهيزات،وسايل وامكانات براي استفاده ي مطلوب دانش آموزان ودخالت دادن وچگونگي فعاليت معلمان دردروس عملي در ارزشيابي .
- كوشش درانجام فعاليت هاي تربيتي واجتماعي دانش آموزان ازطريق گروه هاوانجمن هاي دانش آموزي بارعايت مقررات .
- هم كاري وهماهنگي باسايرسازمان هاونهادهابراساس ضوابط ومقررات .
- هم كاري درمورد تهيه ي امكانات واجراي برنامه هاي مربوط به مشاوره وراهنمائي وهدايت تحصيلي دانش آموزان
-اقدام به ايجادمحيطي كاملاًمساعدبراي رشدفضايل اخلاقي براساس ايمان به خداوتقوي وپيشگيري ازنفوذآفات فكري واخلاقي وشكوفاشدن استعدادها .
- نظارت براجراي مراسم صبحگاهي وبرگزاري نمازجماعت .
- سعي درشناخت دانش آموزان كم بضاعت وايجادزمينه كمك باحفظ شئون وشخصيت آنان .
-نظارت برحسن اجراي امتحانات كتبي،شفاهي وعملي ونحوه ي تصحيح اوراق امتحاني دانش آموزان ازسوي معلمان .
- اهتمام درموردشناسايي دانش آموزاني كه ناهنجاري هاي رفتاري،نارسائي هاي اخلاقي و
مشكلات خانوادگي دارندباهم كاري معلمان واقدام دراصلاح ورفع مشكلات آنان باطرح مقتضي .
-نظارت برحسن اجراي امتحانات تشخيصي،تدريجي،پاياني دانش آموزان بارعايت مفادآيين نامه و دستورالعمل ها .
2-وظايف اداري :
-تهيه ي مقدمات به منظورآشناشدن هرچه بيشتردانش آموزان باشعائراسلامي ونظارت براجراي مراسم وبزرگ داشت ايام الله وشركت دراجتماعات مذهبي دانش آموزان ودبيران .
-نظارت دقيق برنحوه ي رفتاروكرداروپوشش دانش آموزان درداخل وخارج ازمدرسه براساس موازين شرع مقدس وآيين نامه هاي انضباطي .
-مراقبت درحفظ ساختمان وكليه ي لوازم موجوددرمدرسه وجلوگيري ازمصرف بيهوده ي بيت-المال واحساس مسئوليت شرعي دراين زمينه .
- اجراي آيين نامه هاومقررات اداري وآموزشي مدرسه درموعدمقرر.
-ابلاغ جدول ساعات كارهفتگي به دبيران ودانش آموزان قبل ازآغازسال تحصيلي وارسال يك نسخه ازآن به اداره ي متبوع .
-ثبت نام به موقع دانش آموزان براساس آيين نامه ودستورالعمل هاي ابلاغ شده .
-ابلاغ آيين نامه هاي امتحاني ،آموزشي،تربيتي،انضباطي وسايردستورالعمل هاي موردنيازبه دبيران ودانش آموزان درابتداي سال تحصيلي .
-نظارت مستقيم برامربهداشت محيط مدرسه ونيزبهداشت فردي دانش آموزان .
-پاسخ گويي به مكاتبات اداري درحداقل زمان ممكن .
-پيشنهادسازمان آموزشي،پرورشي واداري مدرسه حداقل يك ماه قبل ازشروع سال تحصيلي به ادراه ي آموزش وپرورش منطقه باتوّجه به درجه ي مدرسه وضوابط مصوب سازماني .
-تقسيم كارباتوّجه به شرح وظايف افرادوتنظيم برنامه ي كارهفتگي كلاس هابراساس آيين نامه ها ودستورالعمل هاي صادره ازسوي وزارت آموزش وپرورش وابلاغ آن به معلمان ودانش آموزان .
-ابلاغ مفادآيين نامه وشرح وظايف معلمان وبخشنامه هاودستورالعمل هاي واصله به افرادذي ربط
ونظارت ومراقبت كامل دراجراي آنها .
-رسيدگي به حضوروغياب كاركنان مدرسه وثبت آن دردفترمربوط واعلام به موقع غيبت آنان به اداره ي آموزش وپرورش متبوع وكوشش دراداره ي كلاس هادرصورت غيبت معلمان باهم كاري معاون وديگرمعلمان ومربيان .
-شناسايي دانش آموزان مبتكروخلاق جهت تشويق وترغيب ورشدآنان بادراختيارگذاشتن امكانات موردلزوم .
- حضوردرمدرسه حداقل نيم ساعت قبل ازشروع كارمدرسه وعدم خروج ازآن مادامي كه تمامي
دانش آموزان وكاركنان خارج نشده اندمگردرمواردضروري واستثنائي .
- دايرنگه داشتن مدرسه درايام تعطيلات فصلي طبق مقررات ودستورالعمل هاي صادره ازوزارت آموزش وپرورش .
- نظارت مستقيم ودقيق برتهيه وتنظيم دفترامتحانات،دفترآمار،ليست مشخصات دانش آموزان ونتايج امتحانات سال تحصيلي وارسال به موقع گزارش هاي لازم به اداره ى آموزش وپرورش وتاييدمندرجات دفاتروبستن به موقع .
- مراقبت درحفظ ساختمان واموال ونظارت برحسن اجراي امورمالي مدرسه وتنظيم دفاتر مربوط و اسنادلازم مربوط به مقررات مالي،كوشش درآماده نمودن سوابق براي بررسي مقامات مربوط .
- مراقبت كامل درتامين مطلوب بهداشتي وايمني دانش آموزان وكاركنان مدرسه واهتمام در پيشگيري از سوانح ورساندن
كمك هاي اوليه براي افرادسانحه ديده ومطلع ساختن هرچه سريع تر اولياء دانش آموزان واداره ي آموزش وپرورش ازجريان امردرهرموردكه اتفاقات غيرمنتظره درمدرسه وقوع يابد.
اتخاذتدابيرلازم به منظورمراقبت برجريان فعاليت هاي رسمي وجنبي آموزشي –پرورشي دانش
آموزان دراوقات رسمي وفوق برنامه .
- نظارت برحسن انجام وظايف كليه كاركنان مدرسه وتنظيم پرونده ي خدمت براي هريك وثبت چگونگي كردارورفتاروحضوروغياب آنان به منظورفراهم ساختن موجبات ارزشيابي مداوم وكامل .
- تشكيل جلسه ي شوراي معلمان قبل ازامتحانات نوبت اول وانتخاب يكي ازمعلمان يامعاونين مدرسه به عنوان ناظربربرگزاري امتحانات وهم كاري بامديربه منظورحسن اجراي امتحانات .
- انجام اقدامات به منظورمعرفي دانش آموزان پايه ي سوم راهنمائي به امتحانات نهائي .
- تماس وارتباط باداره ي آموزش وپرورش به منظوررفع مشكلات احتمالي كاركنان مدرسه و كوشش درزمينه ي رفع گرفتاري هادرحدامكان .
- شناسائي كاركنان علاقه مند،شايسته وفعال ومعرفي به مقامات ذي ربط جهت تقدير وتشويق آنان وهم چنين شناسائي افرادكم كاروسهل انگاروخاطي ومعرفي آنان به اداره ي متبوع جهت اقدام لازم.
- پاسخ گويي به سوالات اولياي دانش آموزان وديگرمراجعه كنندگان .
- نظارت برتنظيم واستفاده ي صحيح وكامل ازدفتركلاسي روزانه دانش آموزان ازسوي معلمان و مراقبت درنگهداري آن .
- انجام وظايف كاركنان اداري مدرسه درغياب آنان باهم كاري ديگركاركنان واتخاذتدابيرلازم در اين زمينه .
انجام سايرامورمربوط عنداللزوم .
تذكر:مديران مدارس به هنگام تغييرسمت موظفند فهرست اسنادومدارك دفاترامتحانات،آمار،اموال،
انديكاتور،بازرسي ودفاترامورمالي وهم چنين صورت اموال ووسايل مدرسه رادرسه نسخه برابر مقررات تنظيم وپس ازتاييدمديرجديدمدرسه ويافردي كه ازسوي اداره معين شده است،يك نسخه رابه اداره ي آموزش وپرورش منطقه ارسال ونسخه ي دوم رادرمدرسه بايگاني ونسخه ي سوم رابه عنوان سندنقل وانتفالات براي خودنگهداري كند .
وظایف و اختیارات مدیران در مجتمع های آموزشی و پرورشی
در این قسمت مهمترین وظایف مدیر مجتمع جهت اطلاع و مطالعه همکاران محترم به ویژه مدیران محترم مجتمع های آموزشی و پرورشی شهرستان خنداب، ذکر می گردد. لازم به ذکر است به زودی وظایف سایر عوامل مجتمع (اعم از معاون آموزشی، اجرایی، پرورشی و...) نیز در وبلاگ قرار خواهد گرفت. 1) فراهم سازی زمینه لازم جهت تحقق بخشیدن به اهداف مصوب دوره های تحصیلی مربوط با همکاری و مشارکت معاونین مدارس،کارکنان وبا بهره گیری از امکانات و ظرفیت های داخل و خارج از مجتمع و مدارس تحت پوشش. 2) ایجاد محیطی آموزنده وپرورش دهنده برای شکوفا شدن استعدادهای مختلف دانش آموزان متناسب بادوره های تحصیلی و تفاوت های فردی آن ها . 3) تدوین برنامه جامع سالانه مجتمع و نظارت بر برنامه ریزی سالانه مدارس تحت پوشش آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و از طریق جلب مشارکت اولیاء، کارکنان و دانش آموزان. 4) نظارت بر تهیه و تنظیم برنامه های هفتگی مدارس تحت پوشش براساس جدول مواد درسی برنامه مصوب و مطابق با دوره های تحصیلی مربوط با همکاری سایر کارکنان و نیز نظارت بر سازماندهی نیروهای انسانی مدارس بر اساس ضوابط و متناسب با برنامه ها. 5) برنامه ریزی به منظور تقویت رفتارهای پژوهش مدار در دانش آموزان مستعد با همکاری معلمان و سایر کارکنان و همچنین تعامل با پژوهش سراها و مراکز علمی با همکاری روسای دوره های تحصیلی مربوط. 6) نظارت بر حسن اجرای صحیح و به موقع برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی بر اساس ضوابط و مقررات. 7) نظارت بر برنامه ریزی و اجرای فعالیت های عمومی و فراگیر مجتمع و مدارس تحت پوشش آن نظیر مراسم آغازین، مناسبت ها، ایام ا...، نماز جماعت، فعالیت های قرآنی و گروهی و مسابقات فرهنگی – هنری و ورزشی، بازدیدها و اردوهای آموزشی و پرورشی. 8) برنامه ریزی به منظور جلب مشارکت معاونان، معلمان و سایر کارکنان مجتمع برای ایفای نقش تربیتی. 9) نظارت بر نحوه رفتار، کردار و حضور و غیاب دانش آموزان بر اساس آیین نامه های انضباطی مصوب توسط مدارس تحت پوشش. 10) نظارت بر شیوه های شناسایی و فراهم سازی شرایط مناسب برای دانش آموزانی که دچار افت تحصیلی، ناهنجاریهای رفتاری - اخلاقی، نارسایی های جسمانی و مشکلات خانوادگی می باشند، با حفظ اصل رازداری و در صورت لزوم معرفی آنها به مراجع ذی ربط. 11) برنامه ریزی جهت ایجاد تعامل بین معاونان، کارکنان، دانش آموزان و اولیای آنها به منظور توسعه ی مهارت های زندگی مبتنی بر اخلاق و رفتار اسلامی. 12) برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در مجتمع و مدارس تحت پوشش آن پیرامون امور اداری، آموزشی، پرورشی و... و نظارت بر امور محوله. 13) نظارت بر حضور فعال معاونان مجتمع در مدارس مربوط قبل از آغاز به کار روزانه و مادامی که برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی در جریان است و خارج شدن از مجتمع پس از اطمینان از خروج تمامی دانش آموزان مطابق با ضوابط. 14) نظارت بر آماده سازی فضا و تجهیزات واحدهای آموزشی مجتمع قبل از آغاز سال تحصیلی و برنامه ریزی و نظارت در تجهیز و توسعه ی آنها و نظارت بر حفظ و نگهداری اموال، فضاها، تجهیزات آموزشی و پرورشی. 15) ابلاغ و تبیین شرح وظایف محوله از سوی وزارت متبوع به کلیه ی کار کنان واحدهای آموزشی مجتمع و مدارس تحت پوشش و نظارت بر اجرای صحیح آنها. 16) تقسیم وظایف بین معاونین واحدهای تحت پوشش مجتمع، معاونان و سایر کارکنان مجتمع. 17) تأمین شرایط مناسب بهداشتی (عمومی، فردی و محیطی) و ایمنی دانش آموزان و کارکنان واحدهای آموزشی و اقدام در جهت پیشگیری از بیماری ها، سوانح و حوادث احتمالی و مقابله با آنها و نیز نظارت بر تغذیه�ی میان وعده�ی دانش آموزان. 18) برنامه ریزی جهت بازدیدهای مستمر از مدارس تحت پوشش مجتمع و نظارت بر حسن انجام فعالیت ها و وظایف کارکنان آن ها و ارزشیابی مستمر از عملکرد آنها بر اساس ضوابط و همچنین شناسایی کارکنان کوشا، فعال و شایسته با همکاری معاونین هر دوره به منظور تقدیر و تشویق آن ها. 19) برنامه ریزی جهت تشکیل و غنا بخشیدن به جلسات مرتبط (گروه های آموزشی، شورای مدرسه، انجمن اولیاء ومربیان، شوراهای معلمان و دانش آموزی) و حضور فعال شرکت کنندگان و نیز نظارت بر اجرای مصوبات و چگونگی ثبت و نگهداری سوابق و صورتجلسات مربوط. 20) برنامه ریزی و نظارت بر ثبت نام و سازماندهی دانش آموزان مطابق ضوابط و مقررات مربوط توسط وی، معاون و یا معاون آموزگار هر یک از مدارس تحت پوشش. 21) برنامه ریزی به منظور استفاده ی بهینه از منابع مالی و نیروهای انسانی مربوط و تقویت آنها با بهره گیری از مشارکت های مردمی و کمک های خیرین. 22) همکاری و تعامل موثر و مشارکت با سایر ادارات، سازمان ها، نهادها، ارگان ها و... با هماهنگی آموزش و پرورش مربوط. 23) برنامه ریزی جهت توسعه مهارت های حرفه ای خود و سایر کار کنان و شرکت در دوره های مربوط، گردهمایی ها، جشنواره ها و جلسات مرتبط که از طرف آموزش و پرورش ابلاغ شده و تسهیل در جهت شرکت کلیه ی کارکنان مجتمع و مدارس تحت پوشش مطابق ضوابط و مقررات. 24) انجام و نظارت برحضور و غیاب کار کنان و انجام وظایف اداری، آموزشی و پرورشی در غیاب آنها با همکاری سایر کارکنان و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکل. 25) انجام و نظارت بر تهیه و تنظیم دفاتر رسمی مجتمع و مدارک پرسنلی کارکنان برابر مقررات و در زمان مقرر جهت انسداد آنها. 26) برنامه ریزی و نظارت بر تهیه، تنظیم و اجرای برنامه ی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و امتحانات با همکاری شوراهای مدارس و استخراج نتایج آن ها و نیز نظارت بر اطلاع رسانی به موقع و مناسب به اولیا و دانش آموزان. 27) نظارت بر ثبت و نگهداری اسناد مربوط و مدارک تحصیلی دانش آموزان و نیز امحاء اوراق امتحانی و سایر مدارک مطابق با ضوابط و مقررات توسط عوامل مربوط. 28) انجام و نظارت بر اجرای صحیح و به موقع کلیه ی بخشنامه ها، دستور العمل ها، آیین نامه ها، شیوه نامه ها و ... صادره از سوی مراجع ذیصلاح. 29) نظارت بر تهیه و تنظیم گزارش های لازم در خصوص فعالیت های مجتمع با همکاری و مشارکت عوامل مربوط. 30) برنامه ریزی و نظارت بر تهیه، بررسی و توزیع کتب، نشریات و رسانه های دیداری و شنیداری مرتبط با فعالیت های آموزشی و پرورشی. 31) بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های مدرسه ای مجتمع و ایجاد امکان توسعه بهره برداری موثر از آن در بین کار کنان و دانش آموزان. 32) تحویل اسناد و دفاتر امتحانات و صورت اموال و وسایل مجتمع در صورت تغییر سمت به مسئول جدید طبق مقررات. 33) بهره گیری از ساز و کارهای مناسب جهت پاسخگویی و اطلاع رسانی به موقع به والدین، دانش آموزان، کارکنان و سایر مراجعین به واحدهای آموزشی، برابر ضوابط و مقررات. 34) آشنا نمودن کارکنان شاغل در مجتمع و مدارس تحت پوشش به وظایف، آیین نامه ها و دستور العمل های آموزشی، پرورشی، اداری و مالی مربوط. 35) فراهم سازی الگوهای روش تدریس، فنون کلاس داری، طراحی و برنامه ریزی درسی، آموزشی و پرورشی، ارتقاء فرایند یاددهی و یادگیری، روش تهیه طرح درس روزانه و ارائه�ی خدمات مشاوره و راهنمایی شغلی به معاون آموزگاران و معلمین کم سابقه و نیازمند راهنمایی و کمک. 36) برنامه ریزی جهت استفاده از امکانات مدارس تحت پوشش (مانند لوازم سمعی و بصری، رایانه، کارگاه و آزمایشگاه و...) بصورت یکپارچه به منظور استفاده�ی بهینه از امکانات. 37) انجام و تکمیل فرم های ارزشیابی کارکنان در پایان هر دوره. 38) تعامل، پاسخگویی به مراجعات و سوالات مراجعین و والدین دانش آموزان در خصوص مسائل آموزشی، پرورشی، مشاوره ای و اداری آنان. 39) تعیین جانشین و مسئول در مدارس تحت پوششی که بیش از یک معاون دارند و در غیاب مدیر مجتمع لازم است تا مسئولیت مدرسه را بر عهده گیرند. 40) ارائه ی گزارش های دوره ای و لازم به واحد ها و مسئولین آموزش و پرورش شهرستان خنداب. 41) تهیه�ی دفاتر و اسناد هزینه�ی مالی مجتمع و مدارس تحت پوشش مطابق قوانین و مقررات مربوط (مجتمع و مدارس تحت پوشش آن دارای یک حساب بانکی می باشند که سرانه به این حساب واریز می گردد. همچنین کلیه کمک های مردمی در مدارس تحت پوشش به حساب فوق واریز و توسط مدیر مجتمع در همان محل هزینه می شود.) 42) ارائه�ی گزارش به مسئولین ذیربط در خصوص مسائل امنیتی، تعمیرات، توسعه و... که لازم است جهت جلو گیری از خطرات احتمالی و با توسعه امر آموزش و پرورش صورت پذیرد. 43) ثبت اطلاعات آماری مورد نیاز در قالب فرم های مربوط در سامانه بکفای تحت وب. 44) انجام سایر امور ارجاعی مربوط در صورت لزوم .